
Steeds weer wil ik nieuwe werelden ontdekken. Uitproberen. Daardoor ben ik vaak met veel dingen tegelijkertijd bezig.
Een aantal jaren geleden kwam ik de term #multipassionate voor het eerst tegen. Die vond ik herkenbaar. Ik vond rust in het idee dat het niet erg is om veel interesses te hebben. Al conflicteert dat enorm met het advies dat ik vaak te horen kreeg:
‘ALBERT Focus, focus, FOCUS.
En in zekere zin is focus ook vaak de redding. Als je focus hebt, krijg je vaak meer voor elkaar. Maar focus is voor mij saai. Met focus ligt voor mij een bore-out zo op de loer.
Maar wat communiceer je over wat je ‘doet’ als je #multipassionate bent?
Ik pas mijn communicatie aan op basis van de context. Altijd heel gekaderd en concreet. Zodat het blijft plakken bij mijn doelgroep. Vroeger lukte mij dat niet. Ik kon geen helder verhaal vertellen over wat ik deed, waardoor mensen mij vaak niet konden plaatsen. En als mensen je verhaal niet na kunnen vertellen, mis je een heel belangrijke groep van ‘promotors’.
De eerste keer dat ik mijn verhaal écht concreet kon maken was in de crisis van 2012. Ik koos ervoor Kleinkunstig één heldere focus mee te geven. Kleinkunstig is aanbieder van workshops & voorstellingen in het kader van kunsteducatie voor het onderwijs (po/vo). Simpel. Krachtig. Gefocussed.
Het heeft enorm geholpen om van Kleinkunstig #marktleider te maken in de #kunsteducatie.
Dat gaat over Kleinkunstig. Maar wie ben ik?
Ik speel daarmee.
Ik kan voor mijn potentiële klant van alles zijn.
Op basis van wat ik weet van de ontvanger, pas ik de boodschap aan. Praat ik met een directeur van een museum, dan ben ik Albert Barth, oprichter van een platform voor erfgoededucatie, waarmee ik erfgoededucatie aanbod van musea promoot naar scholen toe. Spreek ik vijf minuten laten iemand anders, dan ben ik met alle liefde businesscoach voor impact & cultureel ondernemers die ik help goed geld te verdienen door impact te maken. Zo kennen sommige mensen mij ook als Filemaker-developer, SEO-specialist, bedenker van maak-het-zelf design Plokko, etc. Terwijl jij mij misschien alleen kent als directeur/eigenaar van Kleinkunstig.
Vrijwel bij elke ‘rol’ heb (of had) ik een uitgewerkt en rond verhaal.
Al probeer ik sommige zaken ook niet zichtbaar te maken. Ik weet inderdaad best veel van SEO, of in ieder geval behoorlijk wat meer dan de gemiddelde Nederlander. Maar ik heb écht geen zin daar mijn werk van te maken. En met mijn kennis van Filemaker heb ik mijn bedrijf volledig gedigitaliseerd en groot gemaakt, maar dat maakt mij nog niet geschikt om dat voor anderen te doen. Dat heb ik wel geleerd, al was daar een #burnout voor nodig. Au.
Ben jij ook #multipassionate…. herken jij dit ook?
Foto door: Remke Maris
Laat een reactie achter